Ferrenzo.nl

maandag 13 april 2009

Motorkap sluiting is af

Een paar posts geleden had ik het al aangekondigd: de motorkap sluiting is af! Een grote stap op weg naar de APK.

Het gaat om de sluiting van de flip-front voorkant van de Mini. Oorspronkelijk had ik daar rubberen haken voorzien, maar dat die zijn tegelijk niet sterk genoeg om de motorkap mooi vast te houden, maar we te stug om eenvoudig met de hand vast te maken. Daarom de haakse slijper in dat systeem gezet en mooie verstelbare sluitingen van Protex gekocht. Zie mijn eerdere post hierover. Het kale plaatwerk is weer netjes gespoten en de sluitingen zitten vast. Geniet van de foto's hieronder.

 
De vier plekken om de sluitingen op te bevestigen zijn geschuurd en in de epoxy primer gezet, klaar om gespoten te worden. Speciaal hiervoor heb ik een spuitbus laten mengen bij de verfhandel Spectrum. Moeders oude bedhoes, gordijnen en deken dienen als bescherming tegen overspray.


Klaar met spuiten, twee lagen uit de spuitbus. Het resultaat is goed en in ieder geval mooier gespoten dan de rest van de motorkap/-ruimte.

 
De sluitingen gemonteerd, een blik op de sluiting in gesloten toestand. De foto is genomen door de wielkast en langs het linker voorwiel. De bovenste haak zit met vier popnagels vast, standaard zijn dat er twee. Het boren ging lastig, de boor liep beide keren een stukje weg op het keiharde RVS.


De bovenste haak, maar nu die aan de rechterkant. Hierbij ging het boren al wat beter. De ruimte tussen de haak en het plaatwerk van de Mini heb ik opgevuld met J-B Weld, een twee componenten goedje dat je als metaal vervanger kunt gebruiken. In dit geval dient het om alle eventuele speling op te vangen en voor wat extra kleefkracht te zorgen. Alle vlakken waarop de sluitingen zijn gemonteerd heb ik hiermee opgevuld. Mooi spul!

 
Voor het onderste deel van de sluiting heb ik een beugel gevouwen uit RVS plaatwerk. Deze zorgt ervoor dat de sluiting mooi stevig vast zit en niet kan kantelen.


Zelfde deel, vanuit de andere hoek gezien. De sluiting zelf zit maar met twee popnagels vast aan de Mini, maar als extraatje nog met een M4 boutje aan de beugel erachter.


Als laatste nog een foto van de sluiting zoals je gebruikt bij het vasthaken van de motorkap, waarbij hij in de haak grijpt. Bij het dicht drukken van de sluiting vergrendeld deze uit zichzelf. Ontgrendeling gaat via de schuif die je rechtsonder mijn vinger ziet. Als extra veiligheid kan ik nog een grote RVS splitpen door de sluiting duwen.

In de praktijk werkt deze oplossing heel goed. Sluiten en openen gaat heel makkelijk, mits je weet hoe het werkt. Je grijpt blind onder de bumper door en moet daar eerst de sluiting ontgrendelen. Twee vingers zijn daarbij genoeg. Maar als je hiermee naar de APK gaat, ontkom je er niet aan wat extra uitleg te geven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten