Ferrenzo.nl

zondag 24 augustus 2008

Aansluiting spruitstuk aan uitlaat

De motor liep al, sinds gisteren rijdt de Van, maar dit alles met nogal veel kabaal. Het eerste stuk van de uitlaat mist nog, tussen het uitlaatspruitstuk en de downpipe. Alweer twee jaar geleden heb ik een mooie uitlaat gemaakt, uit RVS, met een flexibel stuk en twee dempers. Maar deze uitlaat was gebouwd om aangesloten te worden op een turbo. Het turbo project heb ik uitgesteld, ik ga eerst rijden met een ongeblazen 998. Maar, de flens van de downpipe van die mooie uitlaat sluit bij lange na niet aan op het uitlaatspruitstuk van die 998.

Het doel bij het maken van het tussenstuk was om de uitlaat gasdicht te maken en te houden. En om hier niet onnodig veel tijd aan te besteden. Het tussenstuk moest vooral wel sterk worden, want ik heb er geen zin in het werk over een tijd overnieuw te doen.

Zie hieronder het resultaat, met het tussenstuk gemonteerd op een oud spruitstuk. De vorm is een beetje vreemd, om aansluiting te vinden loopt het tussenstuk flink naar links en dan met een, van losse stukken gemaakte, bocht weer naar rechts. Ik ben er blij mee, maar vind 'm vooral erg lelijk geworden, misschien wel het meest lelijke deel dat op de Mini geschroeft zit. Dat is niet erg, want hij zit uit het zicht en schoonheid was geen doel. Wat dan wel weer grappig is is dat dit lelijke eendje aansluit op wat ik zelf weer het mooiste zelf gebouwde onderdeel van de Van vind, de downpipe. Mooi en lelijk bij elkaar, maar beide even functioneel en nuttig. En uit het zicht gemonteerd.

p1060972.jpg

De  bovenste klem is standaard bij zo'n uitlaatspruitstuk, ik heb 'm wel verstevigd met een 48 mm uitlaatklem. Dan volgt een stukje hand gerolde buis, met onder de klem een stukje hand geklopte flens. Daarna een stuk gasvlambuis, met iets dat op een bocht moet lijken naar een zelfgemaakte flens. Die flens sluit netjes aan op de flens van de downpipe.

p1060975.jpg

De setup is gemonteerd en werkt goed. De uitlaat heeft overal genoeg speling om rammel-vrij te draaien en het geluid is goed. Oh ja, over geluid gesproken... Ik was lang bang dat de uitlaat te stil zou worden, met de dubbele demper en nog wat demping in het eindstuk. Die angst lijkt gegrond. Het is niet dat de Mini fluistert, maar het heftige is er vanaf. Natuurlijk heb ik nog niet getest met het gas vol open, maar als er zo meteen ook nog een turbo tussen zit, dan wordt 'ie echt te stil. Een probleem dat met een haakse slijper, lasapparaat en een stuk rechte buis ter zijner tijd verholpen kan worden.

Met het nieuwe tussenstuk ben ik natuurlijk weer een stukje gaan rijden. We wonen in het midden van de straat, eerst een keer vooruit naar het einde, terug naar het begin en weer vooruit de garage in. Wat een feest!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten