Ferrenzo.nl

zondag 18 mei 2008

Verder met de draadboom

Opmerking: Dit keer een afwijkende weergave van de foto's, omdat het niet lukte de foto's te uploaden naar de gebruikelijke plek

Het schiet nog niet zo hard op met de draadboom, maar het is wel lekker om er mee bezig te zijn. Het is een grote puzzel, waarvan je langzaam maar zeker de stukjes in elkaar vallen. De Haynes helpt hier enorm bij!

Bij toeval kwam ik er achter dat ik nog een tweede draadboom had liggen. Dat was me volledig ontschoten en ik weet ook niet goed hoe ik er aan kom. Waarschijnlijk was de tas met de boom erin onderdeel van een hele lading Mini onderdelen die ik 5 jaar geleden uit Zeeland heb opgehaald.

Hoe dan ook, het komt me nu bijzonder goed uit om hem te hebben, als donor. De stekkers en (delen van) snoeren die aan de oude boom van de Van niet goed meer zijn, kan ik nu vervangen met originele onderdelen. Verder is de boom voor een Van vrij kaal en kan ik op deze manier bijvoorbeeld de draden voor de toerenteller en water temperatuur meter toevoegen. Voorheen liepen die los door de motorruimte, verwerkt in de kabelboom is het wel zo netjes. Het mooie van de donorboom is dat de draadkleuren nu ook kloppen met het schema.

Misschien was het beter geweest de oude boom van de Van weg te doen en verder te gaan met de donorboom. Toch heb ik hier niet voor gekozen en wel om twee redenen: 1) De donorboom komt van een Mini met de tellers achter het stuur, deze heeft een compleet afwijkende aansluiting en 2) van de boom van de Van weet ik wel dat 'ie werkt, er zitten geen draadbreuken in. Of het omdraaien van de draadboom en de donor werk had gescheeld weet ik niet, maar eigenlijk doet het er niet toe. Het gaat om het resultaat en ik weet zeker dat de boom die ik nu aan het maken ben heel mooi wordt!

Zie links de warzone. De meeste spullen liggen op de grond. Op de witte plaat is de draadboom gespijkerd. Dat de boom hierop vast zit is een groot voordeel bij het werken eraan, het houd het overzichtelijk. Zeker met een deel van de omhulzing verwijdert kan het snel een rommetje worden. Op de plaat zijn stukken grijs plakband geplakt. Hierop heb ik eerst geschreven waarvoor ieder deel van de boom bedoeld was, vaak ook met beschrijving van de draden met kleur en doel. Losse draden zijn daarnaast nog eens gelabeld met een soort van tie-wraps waar kleine plastic kaartjes aan zitten. Die tie-wrap-labels zijn hopelijk handig bij het monteren van de boom in de auto.

Achterin, naast de kruk, ligt de donorboom. De bescherming is hier van verwijderd en de boom wordt met hersluitbare tie-wraps bij elkaar gehouden. Hersluitbaar omdat ik er regelmatig een draad tussenuit moet halen. De bescherming zelf is nog herbruikbaar voor de andere boom.

Aan de zijkant en verspreid over de vloer ligt het gereedschap; de soldeerspullen, tangen en messen.

Rechts een detail opname van de boom. Al komt het op de foto niet zo naar voren, het is fantastisch om al die kleuren en diktes in draden bij elkaar te zien. Dit deel is wat op het schutbord rechtsboven komt te zitten, met de aftakking voor de koplampen en knipperlichten. Rechtsonder in beeld de stekker voor de aansluiting van de brake-failure-switch, voor op de hoofdremcilinder.

Op de foto links is beter te zien hoe mooi zo'n boom nou eigenlijk is. Dit is de donorboom, maar de uiteindelijk boom is minstens zo mooi (maar iets meer ingepakt). Het is bijna zonde om 'm alles in te pakken...

Naasts het werk aan de boom heb ik de laatste remleiding nog aangesloten op de hoofdremcilinder. De volgende stap is het vullen met remvloeistof en ontluchten van het hele systeem.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten