Ferrenzo.nl

zondag 6 april 2008

Vet spuiten

Om de kokerbalken en andere, niet goed te spuiten, plekken te beschermen heb ik Mike Sander vet gekocht. Het voordeel van dit spul is dat het niet uitdroogt en krimpt. Het nadeel is dat je het tot 120 graden moet verwarmen en dan overal in moet gaan spuiten. Dat is een nadeel omdat je moet gaan werken met zeer warm vet en omdat het te spuiten vet alle kanten op zal vliegen. Voor het verwarmen is er de goedkope frituur, voor het vernevelen de drukspuit in combinatie met een compressor.

Dat vernevelen zorgt er voor dat het vet overal terecht komt. In de praktijk zowel binnen als buiten en op de auto. Om de omgeving iets te beschermen kun je de vloer beschermen met een zeil. Voor de rest wordt het de komende tijd gewoon lekker veel poetsen om alle overtollige vet weer weg te krijgen...

p1060505.jpg

De setup:

  • Onderin komt net de luchtdrukslang het beeld binnen, aangesloten op mijn compressor
  • Rechtsonder 5 liter Mike Sander vet. In het blik de thermometer voor het meten van het vet (doel temperatuur 120 graden) en een spatel om het vet mee in de frituur te scheppen
  • Daarnaast een groot glas Dr. Pepper, onmisbaar
  • Rechts in het midden de frituur. In de frituur, in het vet, staat de drukspuit lekker op temperatuur te komen. Links van de frituur de trechter voor het vullen van de spuit en in het wit de soeplepel voor het scheppen van het vet uit de frituur in de trechter. Voor de frituur staat een kleine koker waarin ik een keer heb geoefend (waarbij het vet alle kanten op spoot)
  • Links van de soeplepel ligt de föhn, verbonden aan een PVC buis. Het was de bedoeling om hierin de slang met nozzle op te warmen. In de praktijk is het voldoende om de punt op te warmen door deze even in de frituur te hangen
  • Onder de föhn ligt de slang met de haakse nozzle
  • Daarnaast kranten om het druipende vet op te vangen, om te voorkomen dat de betonvloer een glijbaan wordt
Het spuiten ging op zich wel goed. Lastig is dat je niet ziet hoe het resultaat is geworden, je kunt het alleen maar gokken. Of voor de zekerheid er nog maar een keer doorheen gaan. Het geeft wel veel troep, dat viel tegen. In de garage hing lange tijd een nevel van heel fijne vet deeltjes. Die slaan natuurlijk overal neer en zorgen voor een vettig oppervlak. De auto is helemaal een zooitje geworden, maar dan poetsen we wel weer weg. Dat is het voordeel van het spul, het is heel zacht en met wat Dreft en lauw water zo weer weg. Het eerste deel zit er op, later deze week ga ik weer verder.

Oh ja, het ruikt lekker. Niet zo lekker als WD-40, maar het komt in de buurt...

p1060507.jpg

Het was de bedoeling om een foto te maken van hoe het vet zichtbaar is aan de binnenkant van de wielkasten en wat voor nevel er op de auto was komen te zitten. Maar op deze foto is het eigenlijk helemaal niet meer zichtbaar. De kleur van het vet zit erg dicht bij de kleur van de Mini en de zon helpt ook niet echt. Jammer, maar de foto was weer mooi genoeg om toch te plaatsen. Geniet met mate...

3 opmerkingen:

  1. HOI HIER MET hENNIE, IK HAD EEN VRAAG VOOR JOU, MET WAT VOOR SPUIT HEB JIJ DAT VET IN DE BALKEN GESPOTEN ? gRT hENNIE

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hOI HIER NOG EVEN MIJN E MAIL ADRES HENNIEVULCAN@GMAIL.COM

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het vet en de spuit heb ik gekocht bij http://mike-sander.nl/. Voor meer informatie over het vet en de spuit, zie http://mike.british-cars.de/index.htm

    PS: Volgens mij is er iets mis met je toetsenbord, de capslock blijft hangen

    BeantwoordenVerwijderen