Ferrenzo.nl

zaterdag 12 april 2008

Leidingen en spatborden

Vandaag heb ik een lekkere lange dag aan de Van kunnen klussen. In het begin schoot het niet zo op, maar aan het einde van de dag is het helemaal goed gekomen. Ik was begonnen met de spatborden en geƫindigd met de brandstof- en remleidingen. Tussendoor heb ik nog veel van de minder goed beschermde plekjes ingespoten met ML tectyl. Omdat de Mini op z'n kop stond was alles beter zichtbaar en beter te bereiken. Dat ML tectyl is wat bruin en niet zo heel mooi, veel van de plekken ga ik daarom nog weer schoner poetsen. Maar dan is het beschermende spul al wel in alle gaten en kieren gekropen en daar gaat het om.

p1060524.jpg

Zoals gezegd waren eerst de spatborden aan de beurt. Ik heb dat nu al opgepakt omdat ik de binnenste rand, de kier tussen het spatbord en de wielkast, dicht gekit wil hebben. Doe je dat niet, dan gooien de banden de spatborden vol met troep en nattigheid. Daar krijg je roest van en dat is nu net niet de bedoeling. Als zo meteen het achterste subframe erop zit, dan kom je er met de kitspuit niet meer zo makkelijk bij.

De harde rand van het spatbord dat aansluit op het plaatwerk had ik eerder deze week al ingesmeerd met doorzichtige kit, zodat het wat vriendelijker is voor de lak. Verder is het wel aardig gelukt. Op sommige plekken pastte het spatbord net niet en moest het op zijn plek gedwongen worden. Om wat van de daardoor opgebouwde spanning weg te nemen heb ik op een paar plekken het spatbord aan de binnenkant verwarmd met de verfafbrander.

Daarna was het de beurt aan de rem- en brandstofleidingen. De gaten hiervoor had ik al voor het spuiten geboord, maar zonder er erg hard over na te denken, gewoon een rij van voor naar achter met een tussenruimte van 10 cm. De leidingen zijn vrij stevig, die hoef je niet iedere 10 cm vast te zetten. Daarnaast gaat het om 3 leidingen, ook nog een retour leiding voor de brandstof voor als het turbo/injectie blok er in gaat. Ik had eigenlijk geen zin om extra gaten te gaan boren voor die derde leiding. Dus wat nu? Eigenlijk kun je er niet onderuit om extra gaten te boven. Dus de remleiding komt aan de andere kant te lopen en krijgt verse gaten. Het probleem met de korte afstand tussen de eerder geboorde gaten heb ik opgelost door de twee leidingen om en om vast te zetten, dus in de praktijk met 20 cm tussenruimte. Dat gaat prima voor de 8 mm brandstofleiding. De 5 mm remleiding is iets minder stevig en zit om de 15 cm vast.

Iedere popnagel heb ik voor het vastknijpen in de epoxy (zonder verharder) gedoopt, om een beetje bescherming te geven aan de popnagel en de geboorde gaten.

p1060522.jpg

Zie hier het resultaat. Links de remleiding, rechts de brandstofleidingen. Als het subframe geplaatst is worden de uiteinden verder op de juiste plek gebogen en flensjes gemaakt. De remleiding ligt heel mooi in een kaarsrechte lijn naar voren.

p1060523.jpg

Gezien vanaf de voorkant van de auto. Ook hier moeten de leidingen aan het einde nog een definitieve vorm krijgen, maar dat komt later wel. Voorlopig ben ik meer dan gelukkig met het resultaat. Het ziet er strak en redelijk profi uit.

Nu de leidingen onder de auto zitten kunnen de subframes er onder! Erg gaaf, eens kijken of ik daar morgen al aan toe kom.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten